Vad omfattar garantin?
Garantin omfattar de flesta elektriska och mekaniska komponenter i motorn och bodelen. Exempelvis kretskort till kylskåp, värmepanna, AC bildel, kranar etc.
Vad är det för självrisk?
Det finns ingen självrisk.
Vad händer om jag får problem utomlands?
Garantin gäller i alla EU samt EES-länder. Skulle du få problem så hör av dig till oss och vi hänvisar dig till verkstad för åtgärd.
Garanti, är det verkligen nödvändigt?
Snittet av en reklamationskostnad ligger på ca 10.000kr/år. Om det mot förmodan skulle hända något med din husbil så har du upp till angivet maxtak i ditt trygghetsbevis att använda dig utav när du har tecknat en förlängd garanti hos Trygg Fritidsgaranti.
Vad är det för skillnad på försäkring & garanti?
Försäkring:
Täcker de flesta utvändiga komponenter vid oförutsedda händelser så som brand och stöld. Även glasrutor och vissa krock-skador. Dessutom betalar man alltid en självrisk, vilket du inte gör hos Trygg Fritidsgaranti. De flesta försäkringsbolagen använder också åldersavdrag, vilket betyder att du vid skada får betala 10% per år och upp till 50% av kostnaden på reservdelen. Om exempelvis en växellåda slutar fungera, på en husbil som är 5 år gammal, får du vid en försäkring betala en självrisk +50% av nypriset på växellådan som kostar ca 50 000 kr.
Garanti:
Täcker de flesta invändiga komponenter så som kylskåp, värmepanna, vattentankar etc (det som försäkringen inte täcker). Dessutom finns det inget åldersavdrag eller självrisk vid en garanti - tryggare kan det inte vara. *Givetvis är det viktigt att ha en bra försäkring.